Dersin Adı | Uluslararası Örgütler |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PSIR 309 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) |
Dersin Amacı | Bu ders, uluslararası kapsamda dönüşen uluslarararası örgütlerin yapısını tanıtmayı amaçlamaktadır. Öncelikle, uluslararası örgütlerin uluslararası ilişkilerdeki rolünü analiz etmeyi amaçlamaktadır. Ayrıca, küresel problemleri çözmek için önemli rol oynayan Birleşmiş Milletler sistemi içindeki hükümet ve hükümet dışı örgütlere odaklanılacaktır. Ders, uluslararası örgüt türlerini tanımlayacak ve onların önemli özelliklerini kolektif ve insani güvenlik, insan hakları ve insani yardım, ticaret ve kalkınma ve çevresel koruma başlıkları altında inceleyecektir. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu derste en önemli uluslararası örgütler tarihsel ve kuramsal bir bakış açısından açıklanacaktır. Ayrıca, uluslararası örgütlerin güvenlik, insan hakları ve insanı konular, kalkınma, ticaret ve çevre konularına yaptığı katkı incelenecektir. Öğrencilerden, (1) haftalık okumaları yapmaları, (2) dersteki tartışmalara katkıda bulunmaları ve sunum yapmaları, (3) derste verilen bilgileri ve akademik literatürdeki konuları analiz ederek içselleştirmeleri, ve (4) arasınav ve final sınavındaki sorulara uygun yanıtlar vermeleri beklenmektedir. Aşağıda, haftalık muhtemel konu ve kaynaklar listelenmiştir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş | Karns, Mingst and Stiles, 2015, Ch. 1 pp: 3-21 K.S. Pease, 2003, Ch.2, pp.19-38 Kelly-Kate S. Pease, International Organizations, Second Edition, pp. 1-5 |
2 | Sınıflandırma ve Uluslararası Örgütler Teorileri | Karns, Mingst and Stiles, 2015 Ch.2 pp: 43-72 K.S. Pease, 2003, Ch.3 pp.39-96 |
3 | Uluslararası Örgütler Teorileri | Karns, Mingst and Stiles, 2015 Ch.2 pp: 43-72 K.S. Pease, 2003, Ch.3 pp.39-96 |
4 | BM-I Güvenlik: BM'nin Kökenleri ve Ortaya Çıkması | Karns, Mingst and Stiles, 2015 Ch.4 pp: 109-160 |
5 | BM-II Yapı ve organlar: GA, SC, Sekreterya, ECOSOC, ICJ | Kelly-Kate S. Pease, 2003, Ch.2 and Ch.3 pp.97-127 Joshua S.Goldstein and Jon C.Pevehouse, International Relations, 10th Edition, (Pearson, 2014): 236-254; 256-259. |
6 | BM-III Barış ve Güvenliğin Korunması: Güvenlik Konseyi ve Vaka Çalışmaları | Kelly-Kate S. Pease, 2003, Ch.2 and Ch.3 pp.97-127 Karns, Mingst and Stiles, 2015 Ch.7 pp: 279-352 |
7 | Arasınav | |
8 | Bölgesel Güvenlik: NATO, Tarihi ve Yapısı | Kelly-Kate S.Pease, Ch.6, pp.128-154 Joshua S.Goldstein and Jon C.Pevehouse, International Relations, 10th Edition, (Pearson, 2014): 65-67. |
9 | Ekonomik Kurumlar ve Ticaret: WTO | Kelly-Kate S.Pease, Ch.6, pp.155-176 Joshua S.Goldstein and Jon C.Pevehouse, International Relations, 10th Edition, (Pearson, 2014): 294-298. |
10 | Uluslararası Finans: IMF ve Dünya Bankası | Kelly-Kate S.Pease, Ch.6, pp.177-207 Karns, Mingst and Stiles, 2015 Ch.8 pp: 379-424 Joshua S.Goldstein and Jon C.Pevehouse, International Relations, 10th Edition, (Pearson, 2014): 331-333. |
11 | İnsan Hakları ve İnsani Yardım | Kelly-Kate S.Pease, Ch.6, pp.234-260 Joshua S.Goldstein and Jon C.Pevehouse, International Relations, 10th Edition, (Pearson, 2014): 264-274. |
12 | İnsan Hakları ve İnsani Müdahale (Koruma Sorumluluğu) | Kelly-Kate S.Pease, Ch.6, pp.244-260 James Pattison, Humanitarian Intervention and Responsibility to Protect: Who should Intervene? (Oxford: Oxford University Press, 2010), Ch.1, pp.1-41 |
13 | Çevre | Kelly-Kate S.Pease, Ch.9, pp.208-233 Joshua S.Goldstein and Jon C.Pevehouse, International Relations, 10th Edition, (Pearson, 2014): 390-400. |
14 | Diğer Bölgesel Kuruluşlar- Küresel Yönetişimin Diğer Sivil Toplum Aktörleri | Karns, Mingst and Stiles, 2015 Ch.5 pp: 161-238 Karns, Mingst and Stiles, 2015 Ch.6 pp: 239-278 |
15 | Dönemin Gözden Geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | Karns, M. P. Mingst, K. A. and Stiles, K. 2010. International Organizations: The Politics and Processes of Global Governance. (2nd ed.) London: Lynne Rienner Publishers. Pease, K.S. 2019. International Organizations: Perspectives on Global Governance. (6th ed.) NY: Routledge James Pattison, Humanitarian Intervention and Responsibility to Protect: Who should Intervene? (Oxford: Oxford University Press, 2010) Joshua S.Goldstein and Jon C.Pevehouse, International Relations, 10th Edition, (Pearson, 2014)
*Tüm kaynaklar üniversitemiz kütüphanesinde veya açık kaynak olarak erişilebilir durumdadır veya Blackboard sistemi aracılığıyla öğrencilerimizle paylaşılmaktadır.
|
Önerilen Okumalar/Materyaller | Ulusal ve uluslararası basında yayınlanan haberler ve ilgili uluslararası kuruluşların kurumsal web sayfaları. |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 10 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | 2 | 10 |
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 10 |
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 5 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 2 | 32 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | 2 | 3 | |
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 7 | |
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 20 | |
Final Sınavı | 1 | 30 | |
Toplam | 143 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. | X | ||||
2 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarına katkı sağlayan diğer disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahiptir ve bu disiplinlerden yararlanır. | |||||
3 | Klasik ve güncel kuramlar arasındaki farklılıkları ayırt eder ve ilişkileri değerlendirir. | |||||
4 | Bölgesel ve küresel sorunları tanımlar ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | ||||
5 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | X | ||||
6 | Alan ile ilgili konularda diğer kişi ve kurumlara düşüncelerini ve sorunlara ilişkin önerilerini yazılı ve sözlü aktarır. | |||||
7 | Ulusal ve uluslararası siyasetin aktörleri ve kurumları arasındaki ilişkilerde görülen tarihi süreklilik ve değişiklikleri tespit eder. | X | ||||
8 | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler alanlarıyla ilgili kavram, kuram ve gelişmeleri bilimsel yöntemlerle inceler. | X | ||||
9 | Bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alır. | X | ||||
10 | Alanıyla ilgili çalışmalarda bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder. | X | ||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak siyaset bilimi ve uluslararası ilişkilerle ilgili bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar ("European Language Protfolio Global Scale", Level B1). | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest